فرخ‌زاده داوطلبانه کاندیدا شد تا «زنگ حساب شیرازه» با او آغاز به کار کند.
 

 

فرخ‌زاده: از مردم که مشارکت کردند در این طرح تشکر می‌کنم و هم‌چنین از سایت شیرازه برای فراهم کردن زمینه‌های شفاف‌سازی عملکرد مدیران هم ممنونم. خیلی وقت‌‌ها به دلیل اطلاع‌رسانی نشدن برخی موضوعات، بعضی قضایا جا می‌ماند. اما زمانی که فضای نقد آزاد است و اجازه سوال پرسیدن وجود دارد، نباید فضای توهین به وجود بیاید. برخی از الفاظ را که دیدم، احساس کردم با نقد منصفانه فاصله معناداری دارد. برخی مواقع برخی سوالات وارد حوزه‌های شخصی می‌شود که دلیلی ندارد. دیدم برخی جواب برخی دیگر را داده‌اند اما برخی جاها هم منصفانه نبود و مشخص بود که فرد از مجموعه اطلاعاتی دارد و دست گذاشته روی برخی قضایایی که به احتمال قوی خودش هم پاسخ‌اش را می‌داند. در هر صورت آماده پاسخ‌گویی به سوالات شهروندان عزیز هستم.

 

آیا فرخ‌زاده شکلک‌هایی در برخی از نقاط شهر نصب کردید، معلوم نیست چی هستند، نماد چی هستند؟ دارای چه مفهومی هستند؟

 

بحث المان‌‌‌‌ها بر عهده حوزه معاونت اجرایی و سازمان زیباسازی شهرداری است. یک کارگروه هم تصمیمات را نهایی می‌کند. ولی من نقطه نظرات شهروندان را به مدیر محترم سازمان زیباسازی منعکس کردم که سعی کنید در جراید، معنای تمام المان‌هایی که در شهر می‌گذارید را توضیح دهید تا مردم بدانند. این موضوع یکی از محل‌های سوال بنده هم هست که موضوع را به متولیانش منتقل کردم.

 

نامگذاری میدان‌های شهر اصلا کارشناسی نیستخیابان‌ها، میادین و پارک‌هایی در سطح شهر وجود داد که هیچ تناسبی با نام آنها ندارد. نمی دانم با شما هم مشورت می شود در این خصوص یا نه، ولی...

 

نام‌گذاری میادین بر عهده شورای نام‌گذاری است که مسئولیت آن را آقای عرب از اعضای شورای شهر برعهده دارد و اعضای این کمیته شامل بنیاد شهید، پست، سپاه و ... است. معاونت فرهنگی هم یک حق رای دارد. پیشنهاداتی داده می‌شود و در نهایت به شورا منعکس می‌شود. در شهر شیراز هم که ملاحظه می‌کنید در چند سال اخیر تمام بنا بر همین بوده که از اسامی شهدای استان و شهرستان‌ها استفاده شود که اولویت هم شهدای شیراز بوده است. تمام تقاطع‌هایی که در حال افتتاح شدن است به اسم شهدای شیراز است.

 

برای مبارزه با گسترش روزافزون تفکرات بهایئت و شیطان پرستی در شیراز خصوصا جنوب شهر چه کردید؟

 

این قضیه در شرح وظایف ما نیست و به عهده سازمان تبلیغات است. ما در شهرداری نه تخصصش را داریم نه کارشناس مربوطه‌اش را و نه در شرح وظایف ما آمده. در تقسیم وظایفی که در شورای فرهنگ عمومی استان که ریاستش را حضرت آیت‌الله ایمانی و نائب رئیسی‌اش را استاندار فارس بر عهده دارد، صورت گرفت این وظیفه به صورت رسمی به سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای امنیتی سپرده شده است.

 

به نظر شما شیراز تناسبی با سومین حرم اهل بیت دارد یا نه؟ اقای فرخ زاده چرا در شیراز برای خوش امد گویی به مسافران و ...فقط از نام سومین حرم اهلبیت استفاده میشود و ما نام پایتخت تمدن و فرهنگی ایران را به لقایش بخشیده ایم؟؟

 

پایتخت فرهنگی هنوز در هیچ‌جایی مصوب نشده و فقط در حد کلام بوده است. پیگیری‌هایی هم از سوی نمایندگان و مراجع مختلف انجام شده ولی تا الان که صحبت می‌کنم، شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی مصوب نشده ولی به عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام مصوب شده. لفظی که اخیرا آیت‌الله ایمانی مطرح کردند و ما آن را خدمت ایشان عرض کرده بودیم و ایشان هم پذیرفتند، مهد تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی است. برای سومین حرم بودن شیراز طرحی را آماده کرده‌ایم و به شورای فرهنگ عمومی تقدیم کرده‌ایم. می‌دانید که سومین حرم اهل بیت بودن، ابعاد مختلفی دارد؛ اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و ... کاری که به ما مرتبط است در حوزه‌‌های فرهنگی است که تقسیم کاری بین دستگاه‌های مختلف بایستی انجام شود. در مجموعه شهرداری ما اقدامات ویژه‌ای را در این مدت انجام داده‌ایم؛ فعال کردن پروژه بین الحرمین که کار به خوبی پیش می‌رود، خیابان 9 دی که با کمک دستگاه‌هایی مثل استانداری و راه‌ و شهرسازی انجام شد، طرح تعریض بلوار هجرت، ساخت 17 نمازخانه در بوستان‌‌های شیراز،‌ نصب سکوهای نماز در بوستان‌ها، ساخت 5 مناره در مساجد متناسب با بافت آن‌ها که تا چند ماه دیگر آماده می‌شود، تجلیل از 170 حافظ قرآن علی رغم این‌که وظیفه‌ای در این خصوص نداریم، پخش صدای اذان در اماکن شهرداری، حمایت از برنامه‌های فرهنگی در شیراز، راهپیمایی‌ها؛ که شما دیدید مسیر راهپیمایی 22 بهمن امسال در کشور منحصر بفرد بود و دوستان شبانه‌روزی زحمت کشیدند در این خصوص، بازسازی، بهسازی،‌ نوسازی و تملک معابر اطراف حرم‌های مطهر و تبلیغات شهری به سه زبان و ... البته علاوه بر این‌ها در حوزه تاریخ و فرهنگ شیراز هم اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله انجمن شعر شیرازی، انجمن شیراز دیروز امروز و فردا که از اساتیدی تشکیل شده که تاریخ شیراز را بررسی می‌کنند، حافظ‌شناسی، سعدی شناسی، نمایشگاه‌های مختلفی که درباره شیراز برگزار شده، عضویت در پیمان ICCN (پیمان میراث فرهنگی معنوی) که دقیقا در راستای بحث پایتخت فرهنگی است و از ایران فقط شیراز، ‌نیشابور و اصفهان در آن عضوند.

 

اگر شما معاون فرهنگی اجتماعی هستید، حاج آقا سقاچی چه کاره‌اند؟

 

حاج‌آقا سقاچی مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز هستند. در شهرداری هر معاونت یک یا چند سازمان در زیرمجموعه خود دارد که به استناد بند 4 اساسنامه،‌ سازمان فرهنگی اجتماعی هم زیرمجموعه حوزه معاونت فرهنگی است. ما در معاونت کار سیاست‌‌گذاری و نظارت را انجام می‌دهیم و کارهای اجرایی و برنامه‌ریزی و اجرا به عهده دوستان ما در سازمان است. حضور ایشان به عنوان یک روحانی اسباب خیر و برکت است و می‌تواند نوآوری‌های خاص خودش را داشته باشد و بحمدالله مجموعه به صورت هماهنگ و کاملا مبتنی بر برنامه پیش می‌رود.

 

آقای فرخ زاده اینقدر که فرهنگسرا داریم چه تاثیری در سطح شهر شیراز داشته؟؟؟؟

 

بیست فرهنگ‌سرا داریم که زیرمجموعه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری هستند. کارکردهای بسیار خوبی داشته‌اند؛ در حوزه‌های آموزش شهروندی، آموزش مهارت‌های فردی، روان شناسی و استحکام بنیان خانواه، مشاوره و ارائه مسائل مربوط به سبک زندگی و ...

 

جناب فرخزاد لطفا پاسخ دهید چرا شما که متولی مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهرداری هستید، نشریه شهر راز توسط گروهی که نه متعلق به شهرداری اند و نه کارمند شهرداری و نه متخصص در امور نشریه، اداره می شود؟ آیا از مبالغ هنگفتی از بودجه شهرداری که صرف انتشار این نشریه میشود خبر دارید؟آیا قراردادهای هزینه چاپ این نشریه را دیده اید؟ مبالغ هنگفتی که ظاهرا بازده آن فقط به نفع گروهی خاص است نه شهرداری و جامعه.اگر نمیدانید که خیلی عیب است! اگر شما را به عنوان همکاری مستقیم دعوت نکرده اند که خیلی بد است. اگر شما خودتان پا پس کشیده اید که عذر بدتر از گناه است و ...

 

نشریه «شهر راز» برعهده ما نیست و بر عهده معاونت برنامه‌ریزی است. آن‌ زمانی که بنده آمدم شهرداری، چندین سال این نشریه منتشر نمی‌شد. بنده و سه نفر دیگر مستقیما تا یک سال آن را منتشر می‌کردیم اما بنا به تدبیر شهردار محترم، این شد که معاونت برنامه ریزی مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

 

آقای هاجری چیکاره است؟ فرخ زاده از خودش اختیار داره؟

 

آقای هاجری رئیس کمیسیون فرهنگی در شورا است. در حوزه قانون و قانون‌گذاری کارها را ایشان دنبال می‌کند. اجرای آن قوانین پس از تصویب در شورا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

 

آقای فرخ زاده، چرا کسی نمی تواند شما را ببیند و خیلی ژست می گیرید؟

 

ژستی برای گرفتن ندارم! من هم بنده‌ای مثل سایر بنده‌های خدا هستم. جلسات متعددی را از روی وظیفه باید شرکت کنم. جناب شهردار برخی جلسات به خصوص در دستگاه‌های حاکمیتی مثل فرمانداری و استانداری را برعهده بنده گذاشته. جلسات شورا هم هست. قبلا بنده در یک کمیسیون شورا شرکت می‌کردم ولی الان در سه کمیسیون می‌روم. جلسات شورا قبلا یک جلسه در هفته بود ولی الان دو جلسه در هفته شده است. پنج‌شنبه‌ها روزهای بازدید است که باید شرکت کنم. این‌ها باعث شده تا مشغله‌‌های کاری‌ام زیاد شود. معمولا وقتم را طوری تنظیم می‌کنم که در طول هفته در خدمت شهروندان باشم ولی به صورت خاص روزهای پنج‌شنبه از ساعت 9 الی 14 در خدمت عزیزان هستم. به عنوان یک شهروند از خودم چیزی ندارم و همه عنایت خداست و تلاش می‌کنم از صبح تا شب فضایی را برای خدمت ایجاد کنم.

 

تهیه برنامه 5 ساله فرهنگی شهرداری مبتنی بر کدام الگو و با چه رهبردی تدوین شده؟

 

معاونت برنامه‌ریزی قراردادی را با دانشگاه شیراز منعقد کرده است. 10 محور به عنوان چشم‌انداز و ماموریت و راهبردهای منشعب از آن پیش‌بینی شده که اولین چشم‌انداز بحث تحقق سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بودن شیراز است و چند محور دیگر هم بر آن مترتب است. یک هشتم این برنامه‌ها مربوط به حوزه ماست چرا که شهرداری 8 معاونت دارد و طبیعی است که یک هشتم آن مختص ما باشد. این برنامه هم سخت‌افزاری و عمرانی است و هم نرم‌افزاری. اجرای برنامه‌ها بر عهده سازمان فرهنگی اجتماعی است که برنامه‌های‌شان را آماده کرده‌اند و یکی دو جلسه دیگر نهایی و ابلاغ می‌شود.

 

دوستان معاونت فرهنگی در جریان بارش برف چه کاری کردند؟

 

با کمک روابط عمومی شهرداری و سامانه پیامکی که در اختیار داریم، پیامک‌های آموزشی‌ای در خصوص هرس درختان، تمیز کردن جلوی درب منازل و تلاش برای کاهش مصرف گاز و مسائل ایمنی در منزل و ... فرستادیم. این موارد را در رادیو هم پخش کردیم. 65 ابنیه‌ای که در اختیار داریم را با تیم‌های عملیاتی برف‌روبی کردیم تا مشکلی پیش نیاید. دو تیم عملیاتی هم در اختیار شهرداری قرار دادیم اگرچه این در شرح وظایف ما نبود. خودم بی‌سیم به دست، چند خیابان را که برعهده‌ گرفته بودم، با همکاری دوستان برف‌روبی کرده و در کمک‌رسانی به مردم و بازکردن خیابان‌ها و تکاندن درختان اقدام کردیم.

 

وقتی بسیاری از نقاط شهر شیراز دچار بحران بود آوردن برف با کامیون برای برگزاری جشن برف بازی با کدام ملاک و معیار انجام شد؟

 

هر مقوله برنامه خاص خودش را می‌طلبد. مثلا اگر آب و برق جایی قطع شود، دستگاه خدمت‌گزار مرتبط باید این موارد را رفع کند. لذا نباید این‌گونه بیاندیشیم که به دلیل برخی مشکلات ناشی از برف، نباید از این نعمت الهی بهره ببریم. به همین اندازه که برای یک سری گرفتاری به وجود آمد، یک عده هم بسیار خوشحال بودند. اگر این خوشحالی مدیریت نشود، منجر به بعضی از آسیب‌های اجتماعی می‌شود. دوستان این تدبیر را در منطقه 7 به کار بردند. در برف دوم، در جنوب شهر برفی نبارید اما چون شهرداری منطقه 7 به مردم قول برگزاری جشن آدم برفی را داده بود، دوستان با کامیون برف آوردند تا قول‌شان را عملی کنند.

در خصوص عملکرد شهرداری در روزهایی که برف آمد هم؛ شیراز 220 هزار هکتار است و شهرداری 4 هزار نیروی خدمت‌گزار دارد. یعنی هر نفر نزدیک به 50 هکتار! یک نفر اگر قوی‌ترین، بلندقدترین، باهوش‌ترین و ... آدم دنیا هم باشد، باز هم نمی‌تواند این مساحت را به تنهایی رفع مشکل کند. شهر باید به کمک شهروندان اداره شود. همه ما باید نسبت به شهرمان احساس وظیفه کنیم. زمانی که خودم شروع کردم به تکاندن برف درختان، عده‌ای آمدند به کمک. همه اعتقاد داشتیم که این برف نعمت الهی است و این درختان هم سرمایه ملی. همیشه هم این وضعیت‌ها پیش نمی‌آید. در برخی مواقع خاص این مسائل پیش می‌آید و باید همه احساس مسئولیت کنند.

 

آیا ایشان کماکان بر برنامه های زودبازده که طی کمتر از 6 ماه جواب بدهند اصرار دارند یا به برنامه های دراز مدت هم فکر می کنند؟ چون حدود یکسال قبل ایشان تنها به برنامه هایی فکر می کردند که به زودی تمام شوند و نه برنامه های دراز مدت (اگر خاطره ایشان همراهیشان نمی کند تا موارد را عرض کنم).

 

ما به برنامه‌های درازمدت هم فکر می‌کنیم. از روز اول هم این طور بوده. یکی از مواردی که در شهرداری در خصوص بنده گفته می‌شود این است که او بعضی کارها را به صورت بلند مدت و زیرساختی انجام می‌دهد. ما امروز در حوزه‌های عمرانی مرتبط با معاونت فرهنگی، از مجموعه‌های مختلف در حال پیگیری هستیم. این‌ها کارهای میان مدت و بلند مدت است. یک سری کارهایی مثل طرح «شهر فرزانگان» که مختص پایه چهارم دبستان است را با همکاری آموزش و پرورش داریم انجام می‌دهیم. گردشگری،‌ گردشگری مذهبی،‌ موضوعات مرتبط با سومین حرم و ... همه میان‌مدت و بلند مدت است. برخی موراد هم طبیعی است که کوتاه مدت است و باید در زمان خودش انجام شود مثل مناسبت‌ها. قطع یقین می‌گویم که از میان دستگاه‌های مختلف فرهنگی، شهرداری پابه‌رکاب‌ترین است و نسبت به این مناسبت‌ها بهترین عکس‌العمل‌ها را انجام می‌دهد. این را مسئولان حاکمیتی و مذهبی شهر هم می‌گویند.

 

 

آقای فرخ زاده رابطه شما با روزنامه نیم نگاه چیست که چپ و راست از شما مطلب میزند؟ همچنین چرا شما بیشتر به سمت کارهای تبلیغاتی و شعاری میروید تا کارهای اساسی؟ سوال اینه که چرا شما شوی تبلیغاتی راه انداخته اید؟


ارتباطم با همه روزنامه‌ها یکسان است. اهل رپرتاژ هم نیستم. لذا طبیعی است که مطبوعات را هم به یک چشم بنگرم. من عضو هیئت منصفه مطبوعات استان هستم لذا نباید نگاه حزبی و گروهی داشته باشم. دلخوری از برخی رسانه‌ها دارم اما این را در کار لحاظ نکرده‌ام. هیچ‌گاه اهل این بحث‌ها نبوده‌ام کما این‌که در 3 ماه اخیر هم کمترین خبرها را در روزنامه‌ها داشته‌ام و به دوستان گفته‌ام بی‌صدا کارمان را انجام بدهیم بهتر است! (با خنده)

 

زمینه فعالیت شما در تکصا چه بود که لایق معاونت فرهنگی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بوده اید؟!

 

من هرگز در تکصا (تعاونی کارکنان صنایع الکترونیک) نبوده‌ام. کارمند آن‌جا نبوده‌ام بلکه نائب رئیس هیئت مدیره بوده‌ام. این‌ هم به رای کارکنان و سهام‌داران بود که 5 نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره و بنده هم به عنوان نائب رئیس انتخاب شدم. وقتی هم آمدم شهرداری تقریبا قطع رابطه کردم با آن‌جا. من در زندگی‌ام واقعا زحمت کشیدم هم از بعد تحصیلات و هم از بعد حضور در محافل مختلف و هم در بعد پژوهش. ده سال پژوهشگر برتر استان و کشور بودم. هر جا که رفتم سعی کرده‌ام که مفید باشم.

 

چرا طراحی های خوبی مثل کارهای خانه طراحان انقلاب اسلامی که در تهران هم نصب شده در شیرازی اثری از آنها نیست؟

 

ما در شیراز این‌ کار را کردیم. علی رغم این‌که در مشهد و تهران این بنرها را پایین آوردند ما در روز و شب 13 آبان این بنرها (بنرهای صداقت آمریکایی) را نصب کردیم چون معتقد بودیم که برخی از مصالحه‌ها جنبه پایداری نخواهد داشت. این حرف هم درست از آب درآمد و الان تهدیدهای جدی‌ و هم‌چنین کارشکنی‌هایی که در توافق ژنو رخ داد،‌ موید این نظر است. ما فصل الخطاب را همان موقع هم تدابیر مقام معظم رهبری قرار دادیم و الا هم هنوز به آن داستان معتقدیم. البته در خصوص این بنرها، حرف و حدیث‌های برای پائین آوردن بود و تماس‌هایی هم داشتیم اما خدا را شکر اعضای شورا حمایت کردند و در شهرداری هم تصمیم به این شد و انجام دادیم‌اش. بچه‌های مذهبی و تشکل‌ها هم خیلی حمایت کردند که تشکر می‌کنم از آن‌ها.

 

سلام آقای فرخ زاده آیا می دانید که مردمی که در شهر صدرا زندگی می کنند قریب 99 درصدشان در شیراز رفت و آمد دارند و منبع درآمدشان شیراز است و این در حالی است که هیچ کار فرهنگی در این خصوص صورت نگرفنه است و ...

 

صدرا هم شورا و هم شهرداری مستقل دارد و زیر نظر ما نیست. البته آن‌جا فاقد فرهنگسرا و یک سری امکانات است که من این موارد را یک‌بار به شهردار قبلی صدرا هم گفته بودم البته به عنوان یک شهروند که در صدرا منزل دارد.

 

جناب اقای فرخ زاده جنابعالی با بودجه کلان غیر قابل وصفی که در اختیار دارید چه کار فرهنگی برای خانواده های کارمندان شهرداری انجام داده اید و ...

 

این جمله «بودجه کلان غیرقابل وصف» غلط است. ما امسال فقط 40 درصد بودجه مصوب که در روزنامه‌ها اعلام شد را دریافت کردیم. از این 40 درصد بیش از 25 درصد را به حقوق کارکنان اختصاص دادیم و فقط 15 درصد نقدینگی داریم. نگهداری و تعمیرات اماکنی که در اختیار داریم و حضور در برنامه‌های سطح شهر خودش یک بخش زیادی از بودجه را به خود تخصیص می‌دهد. ولی برای کارمندان شهرداری بحث آموزش و رفاهیات کارکنان به عهده معاونت برنامه‌ریزی و معاونت اداری و مالی است. کار ما بیشتر برای بیرون از مجموعه شهرداری است. اما با همه این‌ها در بحث حضور کارمندان در فرهنگ‌سراها، ‌ارائه خدمات ورزشی مثل المپیاد ورزشی کارکنان، اجرای طرح شاخص‌ (شبکه آموزش خانواده صالح) که یکی از موارد سبک زندگی است، استفاده از باغات خانواده برای کارکنان، بحث استفاده از مشاوره‌‌های فردی و گروهی، مدرسه فوتبال برای فرزندان کارکنان و ... ورود کرده‌ایم.

 

ميخواستم از ايشان بپرسم چه نوع همكاري با هيئات مذهبي شيراز ميكنند (البته بغير از مواردي كه بر اساس رابطه ميباشد) به صورت كلي را جواب دهند ؟ در مورد بعضي از بنر هاي مراسمهاي مذهبي كه توسط بعضي از هيئت ها در سطح شهر نصب ميشود وتوسط عوامل شهر داري جمع ميشود توضيح دهند؟

 

من هیچ‌ وقت رابطه‌ای و گزینشی با هیئت‌‌ها برخورد نکرده‌ام. حمایت‌های مختلفی در حوزه تبیلغات شهری داشته‌ایم. اما جمع آوری بنرها بر عهده واحد تخلفات شهرداری است. ما خودمان کمک می‌کنیم که نصب کنند ولی برخی موارد مثل نصب‌ داربست بدون مجوز که مصوبه شورا و مورد تائید فرمانداری است، یک تخلف است. سقوط این داربست‌ها بعضا موجب آسیب به شهروندان شده و ما دیه‌های متعددی بابت این مسئله پرداخت کرده‌ایم. جهت استحضار ما در شهر شیراز 100 استند داریم ولی طبق آمار،‌ هیئت‌های مذهبی ما 354 تا است البته فقط ثبت شده‌هایش! طبیعی است که این دو عدد با هم هم‌خوانی ندارد. در خصوص حمایت از هیئت‌ها ما با تبلیغات اسلامی همکاری می‌کنیم. هیئت‌های مذهبی زیرنظر سازمان تبلیغات هستند. ما با این سازمان همکاری داریم و در مواردی نیز به صورت مستقیم با این هیئت‌ها ارتباط داریم. در سال 92 بیش از 350 مورد کمک‌های مختلف را در این عرصه انجام داده‌ایم که به صورت مستقیم با خود هیئت‌ها بوده است.

 

برنامه های موسیقی که ایشون اجرا و پشتیبانی کردند بخصوص در هفته شیراز، در راستای کدام آرمان فرهنگی توصیف می شود؟ خواننده زن و وضعیت شرکت کنندگان را که یادتون هست؟؟

 

قویا رد می‌کنم. ما نه در موسیقی تخصص داریم و نه ورود می‌کنیم و نه جزئی از شرح وظایف ما است. تمام مجوزهای مرتبط با موسیقی‌ها با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری است و ما هم مجوزهای‌مان را باید از آن‌ها بگیریم. در سطح شهر شیراز هم تاکنون ما کاری در این خصوص انجام نداده‌ایم. در هفته شیرازی که امسال گذشت، ما هیچ موسیقی‌ای برگزار نکردیم. برنامه‌هایش موجود است. در هفته شیرازی که گذشت، یک بعد از ظهری داشتیم به عنوان «عصر خاطره‌ها» که در واقع گرامی‌داشت شهدا و اسرا و جانبازان دفاع مقدس بود. یک عصر دیگر، جلسه‌ای داشتیم با سرمایه‌گذارها و کارآفرینان، یک روز غباروبی داشتیم در حرم احمد بن موسی(ع) و چند تا برنامه دیگر در همین راستا. نظر ما در این خصوص [موسیقی] نظر علما و شرع است.

در خصوص مهمانانی ونزوئلایی که به شیراز آمده بودند، با مجوز اداره ارشاد بود. ما فقط در یک جلسه حضور پیدا کردیم آن هم فقط برای نیم ساعت اول و برای تقدیر از سفرای دو کشور و اعطای نشان سومین حرم اهل بیت و مهد تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی که بعد از اهدای این نشانه‌‌ها جلسه را ترک کردم و جلسه هم متعلق به ما نبود که در آن بمانیم. کاری که انجام شده بود، یک توافق میان انجمن دوستی ایران و ونزوئلا و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ما مستنداتش را هم اینجا داریم. لذا هر کس و هر ارگانی که این را نسبت به شهرداری نسبت داده، تکذیب می‌کنیم. در نمایشگاهی هم که مقابل حافظیه داشتیم، تنها دو غرفه و آن هم با درخواست اداره ارشاد در اختیار دوستان گذاشتیم که آثار سنتی‌شان مثل لباس و شال و تصاویر مکان‌های دیدنی‌شان را به مردم نشان دهند.

 

آقای فرخ زاده طی دوسال گذشته بابکارگیری تیم کارکشته درروابط عمومی موج اطلاع رسانی دررسانه ها به راه انداختند.اماسوال اینجاست که بسیاری ازمصاحبه های ایشان صرفاخبری بوده وبه واقعیت تبدیل نشده.مثل راه اندازی باغ گیاهان دارویی.طرح سفرمطالعه دراتوبوس ها که فقط یکماه انجام شد.طرح تعویض قلیان ودادن جایزه درازای تحویل آنها.مبارزه باگرانفروشی درفرودگاه وترمینال.برگزاری سری دوم مسابقه بزرگ فرهنگ شهروندی.ارائه آمارهای کذب وآمارسازی درمثبت جلوه دادن فعالیتهای معاونت فرهگی. عدم راه اندازی جمعه بازارکتاب درجنب دادگستری کل.اینهاتنهاچندتیترازتیترهای خبری ایشان درسالهای گذشته دررسانه ها بودکه فقط اعلام شدامااقدامی نشده یاتاالان خبری به رسانه ها گفته نشده.

 

در خصوص کار رسانه‌ای و ارتباط با روزنامه‌ها که توضیح دادم که به هیچ‌وجه اهل رپرتاژ دادن نیستم. در بحث راه‌اندازی باغ گیاهان دارویی؛ ما سه باغ خانواده در کوچه شماره 10 بلوار امیرکبیر، خیابان سرباز و منصورآباد را راه‌اندازی کردیم. آقایی به نام دکتر حج‌گذار پیش‌قدم شدند تا قسمتی از یکی از این باغ‌ها را در اختیار ایشان بگذاریم تا باغ‌ گیاهان دارویی را ایجاد کنند. اگرچه ما به وعده‌‌مان عمل کردیم ولی ایشان خلف وعده کردند. البته ایشان در بخش سلامت شهری، دوره‌های مربوط با گیاهان دارویی را مخصوصا در فرهنگ‌سرای سلامت برگزار کرد. البته این اقدام در شرح وظایف ما نیست بلکه مربوط به حوزه طب سنتی و بخش علوم پزشکی است که البته ما ورود کردیم. اگر کسی توانایی افتتاح این باغ را دارد، استقبال می‌کنیم. این کار الان در سازمان پارک‌ها و فضای سبز به‌عنوان یک پروژه جدی دارد پیگیری‌ می‌شود.

بحث «سفر مطالعه» هم یک ماه نبود بلکه 6 ماه انجام شد. پیمان‌کار باز هم زد زیرش! سه مرتبه در روزنامه فراخوان کردیم که آمادگی کامل را داریم تا این طرح احیا شود که هیچ‌کس به ما مراجعه نکرد. باز هم اعلام می‌کنم که هر کس می‌تواند بیاید این را انجام دهد.

طرح تعویض قلیان هم در محله سهل‌آباد انجام شد. این کار را توسط خانه‌های محله انجام دادیم. قبل از این جمع‌آوری، بیش از ده هزار قلیان و 15 هزار سی‌دی مستهجن را در یک روز جمعه در بلور چمران امحا کردیم.

در خصوص گران‌فروشی در فرودگاه و ترمینال؛ من این را به عنوان یک انتقاد مطرح کردم نه این‌که این مسئله در حوزه وظایف ما باشد. در روزنامه‌ها گفتم که چرا 162 برخورد نمی‌کند و این معنایش این نیست که این کار، وظیفه ماست.

بازار کتاب روبروی ارگ کریم‌خانی را هم دوستان پیگیر زمین‌اش هستند. اجرای این طرح بر عهده شهرداری منطقه 8 و سازمان میادین است. مشکل این است که زمین مالکیتش برای شهرداری نیست.

در خصوص مسابقه فرهنگ شهروندی؛ سری دوم‌اش در دست اقدام است. نام کتاب فرهنگ ترافیک است که پس از مناقصه زیرچاپ می‌رود. این مسئله را به دلیل شاخصه‌هایی که رهبری در خراسان شمالی در خصوص سبک زندگی گفتند،‌ پیگیری کرده‌ایم.

 

نیم درصد به کتابخانه میدید توقع دارید فیل هوا کنه؟ 99 و خورده‌ای باقیه کجا میره؟ واقعا فکر میکنید مردم نمیفهمند؟

 

0.5 درصد قانونی را به نهاد کتابخانه‌ها اختصاص می‌دهیم. در حال ساخت 5 کتابخانه هستیم که 3 تای آن در مراحل پایانی است. از آن سو انتظار داریم که فضای کتاب و کتاب‌خوانی در شیراز متفاوت شود. معتقدیم که کتاب امر به معروف است و فرد را عاقل و عالم می‌کند و خود به خود نهی از منکری رخ نمی‌دهد. ما به سهم خودمان طبق آن‌چه قانون برای‌مان تعیین کرده و بیش از آن با نهاد کتابخانه‌ها همکاری می‌کنیم. علاوه بر این کتابخانه‌ها که داریم می‌سازیم و علاوه بر پولی که از محل 0.5 درصد می‌دهیم، خود ما هم نزدیک به 20 کتابخانه در فرهنگ‌سراهای‌مان داریم که 15 تای آن‌ها را به صورت مشترک با نهاد کتابخانه‌ها کار می‌کند. انتظار ما این است که آثار ملموس افزایش سطح مطالعه دیده شود چرا که این یک مقوله شهروندی است. صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نهاد کتابخانه‌ها و ... باید در این امر به ما کمک کنند تا سه عنصر سبک زندگی شهروندی یعنی خردورزی، قانون‌گرایی و اخلاق‌گرایی را حاکم کنیم.

اطلاعات تماس

 

ایمیل : info@farrokhzadeh.com

موبایل : 09053871865

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل اولین مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی و با تلاش پیگیر و مجدانه حضرت آیت الله طالقانی اصل ششم، هفتم و اصول یکصدم الی یکصد و ششم قانون اساسی موضوع شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح و تثبیت گردید. در همان حال روزهای آغازین انقلاب اسلامی و پیرو یک مصوبه از سوی شورای انقلاب و با تلاش جهاد سازندگی شوراهای اسلامی روستا و شوراهای اسلامی کار تشکیل گردید. 

شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سخنان امید بخش جناب آقای خاتمی، ریاست جمهوری وقت آغاز شد.