به اعتقاد معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نام شهر شیراز خود یک برند جهانی شناخته شده است که می تواند بستری برای توسعه گردشگری ادبی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده در مراسم شروع به کار همایش گردشگری ادبی که همزمان با فرا رسیدن روز شیراز برگزار شد، عنوان کرد: گردشگری ادبی در دنیا به یک صنعت مهم تبدیل شده و کشورها در حال هویت سازی و تاریخ سازی در این حوزه هستند. 

قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری با بیان اینکه گردشگری ادبی ترکیبی از شعر، ادبیات و تجربیات فرهنگی است، اظهار کرد: در دنیا پیمان های متعددی از جمله پیمان میراث فرهنگی ناملموس، میراث معنوی، انتقال تجارب میراث فرهنگی بین شبکه های شهری و...  شکل گرفته و کشورهای جهان در حال وفاق برای معرفی داشته های خود در سطح بین المللی هستند.

او با اشاره به اینکه مفهوم گردشگری ادبی به معنای علاقه مندی گردشگران به دیدن خانه های شعرا و نویسندگان و آشنایی با شیوه زندگی آنها در قرن ۱۹ میلادی اوج گرفته است افزود: در این شاخصه از گردشگری سه مؤلفه مورد توجه قرار گرفته است.

فرخ زاده ادامه داد: مکان های واقعی یکی از مقاصد گردشگران ادبی است که در ایران نیز به وفور وجود دارد اما متاسفانه یا آنها را ثبت نکرده ایم یا قدر ندانستیم که این  موضوع  ما را با گسست بین نسلی مواجه کرده است به گونه ای که نسل جدید بسیاری از ارزش ها و داشته ها و بزرگان و گذشتگان خود را نمی شناسند.

معاون استاندار فارس همچنین به مکان های خیالی و یا ساخته شده برای معرفی داشته های ادبی یک کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها مکان ها یا نمادهایی که داستان ها یا رخدادهای خیالی که در آثار ادبی به آنها اشاره شده ساخته می شود که به مرور زمان به مکانی برای جذب گردشگران بدل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس معتقد است گردشگری ادبی باید از کلام و سخن به عملگرایی تبدیل شود.

او افزود: کم کاری ها و بی توجهی ها سبب شده بسیاری از شعرا و علما مصادره شوند؛ به عنوان مثال مولانا را ترک و زکریای رازی را عرب معرفی می کنند و ملاصدرا را به بصره نسبت می دهند.

فرخ زاده همچنین بر لزوم بر طرف کردن ضعف های سیستم آموزش و پرورش کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون جای خالی آموزش درباره هویت و فرهنگ ایران اسلامی در کتب درسی به شدت احساس می شود.

 به اعتقاد معاون استاندار فارس نام شهر شیراز خود یک برند جهانی شناخته شده است که می تواند بستری برای توسعه گردشگری ادبی باشد. 

او در ادامه خاطرنشان کرد: در سال های گذشته با ضعف در معرفی توانمندی های شیراز در عرصه بین المللی رو به رو بوده ایم که عوامل متعددی از جمله ایجاد ایران هراسی در به وجود آمدن آن نقش داشته است.

معاون استاندار فارس یادآور شد: بازاریابی مناسب محصول، انتقال مفاهیم با زبان و تکنولوژی جدید و هوشمند سازی از دیگر مواردی است که برای توسعه گردشگری ادبی باید به آن توجه شود.

 او با بیان اینکه در ایران جایگاه و خواستگاه گردشگری ادبی را به خوبی تعریف نکرده ایم و در این زمینه کارشناس متخصص پرورش نداده ایم عنوان کرد: باید در کنار توجه به سنت ها خود را برای آینده نیز آماده کنیم.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اخبار سیاه نمایی شده درباره بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و افزود: همایش ها و جمع هایی مانند آنچه اکنون درباره گردشگری ادبی در حال برگزاری است باید کمک کنند این بافت ارزشمند را محکم و استوار نگاه داریم و به دنیا معرفی کنیم.

او یادآور شد: خانه سعدی در بافت باید ترمیم و بهسازی و معرفی شود و به محل رفت و آمد بازدید کنندگان و گردشگران تبدیل گردد.

فرخ‌زاده همچنین با اشاره به اینکه آب رکنی مکانی بوده که در گذشته قرآن را به چهارده روایت کنار آن می خواندند و شعرهای زیبایی مس سرودند اما اکنون در معرض بی توجهی قرار گرفته و رها شده است.

او به اقدامات مثبتی که اهالی فرهنگ و دوست داران شیراز و میراث فرهنگی فارس انجام می دهند اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در ایام نوروز راهنمایان تور در انجمن دوستداران میراث فرهنگی به صورت رایگان و عام المنفعه در خدمت مهمانان بوده و شیراز و بافت فرهنگی را به آنها معرفی می کردند.

فرخ زاده در پایان خاطرنشان کرد: باید داشته های فرهنگی و ادبی را قدر بدانیم و ضمن نگهداری از این میراث برای انتقال آنها به نسل آینده  به ثبت و مستند سازی آنها بپردازیم.

اطلاعات تماس

 

ایمیل : info@farrokhzadeh.com

موبایل : 09053871865

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل اولین مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی و با تلاش پیگیر و مجدانه حضرت آیت الله طالقانی اصل ششم، هفتم و اصول یکصدم الی یکصد و ششم قانون اساسی موضوع شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح و تثبیت گردید. در همان حال روزهای آغازین انقلاب اسلامی و پیرو یک مصوبه از سوی شورای انقلاب و با تلاش جهاد سازندگی شوراهای اسلامی روستا و شوراهای اسلامی کار تشکیل گردید. 

شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سخنان امید بخش جناب آقای خاتمی، ریاست جمهوری وقت آغاز شد.